4. 11. 2008

Vrany


30.11 v aule B budovy našej alma mater sa uskutočnila dlho očakávaná prednáška s profesorom Tóthom. Počas necelej hodiny nám garant nášho štúdia vysvetlil, prečo sa ten most, na ktorom je postavené štúdium politológie v Trenčíne kýve a prečo sa tí, ktorí na ňom stoja nemusia báť, či nespadnú s ním. Zvykne sa hovoriť – za všetkým hľadaj ženu alebo peniaze (dnes možno aj finančnú krízu). V našom prípade sú to peniaze. Odbor politológie si konečne našiel miesto v štruktúre Trenčianskej univerzity ako Katedra politológie, ktorá spadá pod právomoci samotného rektora. Pod jej záštitou študuje podľa slov profesora Tótha cca. 750 študentov, za každého študenta získava škola finančné prostriedky od štátu na rok. Tie by mali byť prerozdelené, schválením akademického senátu, späť medzi jednotlivé fakulty a pracoviská. Mali by, ale nie sú. Katedra politológie je z obehu peňazí vyňatá, aj keď jej študenti sú takisto zdrojom prímov univerzity. Nie je mojim účelom zisťovať, prečo hlava najvyššej organizačnej štruktúry školy nemá záujem o nejakú tú stovku študentov politológie, ale pozrieť sa na to, čo to vlastne je za orgán, ktorí rozpočet schvaľuje a aké ďalšie právomoci má. Senát. Akademický senát verejnej vysokej školy, ktorý sa člení na zamestnaneckú časť a na študentskú časť, sa skladá z volených zástupcov akademickej obce verejnej vysokej školy. Má najmenej 15 členov, z toho najmenej jednu tretinu tvoria študenti. Akademický senát verejnej vysokej školy, ktorá sa člení na fakulty, sa volí tak, aby každá fakulta v ňom bola zastúpená rovnakým počtom členov. Funkčné obdobie členov akademického senátu verejnej vysokej školy je najviac štvorročné. Zasadnutia akademického senátu verejnej vysokej školy sú verejné. Podľa zákonu č. 131/2002 Z.z. je pôsobnosť akademického senátu verejnej vysokej školy vymedzená predovšetkým takto:

a) schvaľuje návrh rektora na zriadenie, zlúčenie, splynutie, rozdelenie, zrušenie, zmenu názvu alebo zmenu sídla verejnej vysokej školy a fakulty verejnej vysokej školy po predchádzajúcom vyjadrení Akreditačnej komisie
b) schvaľuje na návrh rektora vnútorné predpisy verejnej vysokej školy na návrh predsedu akademického senátu verejnej vysokej školy vnútorné predpisy verejnej vysokej školy (rokovací poriadok a zásady volieb do akademického senátu) a na návrh dekana vnútorné predpisy fakulty (štatút fakulty a študijný poriadok, ak na návrh dekana akadem. senát fakulty nerozhodne, že sa bude riadiť študijným poriadkom vysokej školy),
c) volí kandidáta na rektora a navrhuje odvolanie rektora z funkcie; návrh predkladá ministrovi do 15 dní od prijatia rozhodnutia. Ak po odvolaní rektora alebo po predčasnom skončení výkonu jeho funkcie z iných dôvodov vysoká škola nemá rektora, navrhuje ministrovi osobu, ktorá má byť poverená výkonom funkcie rektora do vymenovania nového rektora,
d) schvaľuje návrh rektora na vymenovanie a odvolanie prorektorov, e) schvaľuje návrh rektora na vymenovanie a odvolanie členov vedeckej rady verejnej vysokej školy,
f) schvaľuje návrh rozpočtu verejnej vysokej školy, ktorý predložil rektor, a kontroluje hospodárenie s finančnými prostriedkami verejnej vysokej školy,

STOP. STOP.STOP.
Myslím, že sme dorazili do najdôležitejšieho bodu. Schvaľovanie rozpočtu a kontrola hospodárenia s financiami senátom, je podľa profesora Tótha kľúčom k nášmu problému. Ako politológovia nemáme totiž prístup k takýmto zásadným, pre nás až existenčným otázkam a dosť ťažko aj k samotným informáciám o výsledkoch rokovaní. Jediným dôvodom je to, že miesto pre nás v senáte, buď nie je vytvorené alebo nemáme záujem na jeho obsadení. Toto bolo vymenovaných len niekoľko právomoci senátu, ostatné si môžete dočítať v spomínanom zákone o vysokých školách. Dosť však na to, aby sme boli motivovaný k prebratiu sa z našej pasivity, ak chceme dokončiť aj druhý stupeň štúdia v Trenčíne. Osobne si myslím, že by sme mohli vytvoriť podporné stĺpy tomu nášmu mostu. Je nás veľké množstvo a keď nepomôže rozum, tak aspoň sila jednoty. Veď nechceme dopadnúť ako prvá rada vrán na obrázku, či? :-)

M.R.

2 komentáre:

študent povedal(a)...

Zaujímavé fakty. Mnohé sa tým vyjasňuje. Rád by som pridal aj podľa externistu, t. j. študenta, ktorý si má za školu zaplatiť 70 000 Sk za dva roky. Odhliadnuc od toho, že my externisti platíme Trenčiansku univerzitu zo svojich daní, musíme ju platiť ešte raz a to čiastkou, ktorá je nehorázna. Dá sa snáď porovnať len s najdrahšou súkromnou univerzitou práva v SR. Netvrdím, že by sme si štúdium nevážili, ale ak zvážime priemerný plat v SR, školné na iných verejných školách príbuzných odborov a fakt, že platíme v podstate dvakrát, tak rozhodnutie rektora o tejto "pálke" považujem za nehoráznosť, ak nie rovno za vyberanie výpalného. A ak je fakt, ktorý je uvedený v príspevku nado mnou, že peniaze, ktoré škola za nás dostane nejdú na našu katedru, tak to už je bezcharakterné zlodejstvo najhrubšieho zrna. No ale čo sa čudujem, keď ten, kto o tom rozhoduje bol - len tak mimochodom - obvinený zo sprenevery 3 000 000Sk za čierne duše, t.j. neexistujúcich učiteľov za ktorých bral plat... ozaj sa nenájde niekto vhodnejší a niekto, kto si z verejnej vysokej školy nechce urobiť svoj privátny zlodejský podnik? Kam až musí vysoké školstvo klesnúť?

správca povedal(a)...

Podľa kompetentných vo vyšších kruhoch sú peniaze externistov na univerzite najhoršie kontrolovateľné a najmenej prístupné pre katedru. Jednou z možností, ktorá bola naznačená je zrušenie externého štúdia pre začínajúce ročníky. Čo však s tými, ktorí už študujú?
Kam až musí vysoké školstvo klesnúť? Hlbšie sa už podľa môjho názoru nedá.